torsdag 24 januari 2013

Jag har aldrig riktigt hälsat ordentligt på vår extrastäderska..

 på NordicWellness Backaplan, hon som hjälper till bland lokalerna, nu när vår härliga städchef och extragosiga, extramamma Anne har dragit ner på arbetstiden.

Jag har sett ett varmt och glatt ansikte och ett hår i hårnät, som som jag hejjat på lite försiktigt när jag rusat fram genom gymmet (mest för att ingen ska hinna fråga mig varför jag bara syns i träningskläder en gång i månaden och med en kaka i handen.. eh.. resten av alla dagarna i månaden)

Men idag satt hon där ensam på fika stunden och jag, förbaskat sugen på en salamimacka satte mig mittemot henne..

Jag ville säga nåt snällt och fråga hur hon mådde.. det blev
- Hej huredethurgårdebrava?'

Hon skrattade och sa, jag är från Rumänien, du får ta det långsamt,.
-Ah förlååt..jag kan inte prata normalt så du hade inte förstått om du var från Sverige heller, sa jag då,skämdes och drog ner prattempot till slow motion mode (vanlig prattakt för alla andra).

Vi pratade om drömmar.. ganska direkt. ( För jag är asdålig på att prata om väder)

Om att fly efter ett hårt kommuniststyrt Rumänien, till Tyskland och sen Spanien, sen Kanada.
Att alltid känna rädsla eller förföljelse, att lära sig att man man måste ta seder dit man kommer, att det är en gåva att lära sig nya språk, att vara utbildad gymnasielärare men ta städjobb tills man kommer in på rätt utbildning, tills svenskan är tillräckligt bra för högskole utbildningen.

Jag vill bli förskolelärare nu för jag älskar barn sa hon med ett leende, så jag måste skola om mig.
Men jag är sååå tacksam för att jag får chansen.

 -Jag har hunnit fylla 56 men har lärt mig under alla mina år på flykt det aldrig är försent att kämpa
 för sin dröm, sin familj eller ett kunna leva fritt i ett land som man trivs och är trygg i.

Smack! Nya perspektiv på fem minuter. Så gott att bli påmind och tacksam.=)

Jag fick aldrig reda på vad hon heter.. min nya fina vän och kollega på Nordic Wellness Backaplan.
Det ska jag fråga nästa gång, det och om hon gillar semlor...
( så jag har någon att frossa med på jobbet) =D

Puss!

Semla, cupcake, you name it, i bring it..
(Cupcakesen på bilden är inte bakade av tjejen på bilden, de är bakade av herr Odelberg.. som inte finns med på bilden ;)..)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar