tisdag 7 augusti 2012

Jag står i McDonalds kön..

Jag vet att jag om exakt 5 minuter kommer stå med en varm cheeseburgare i handen.
Vi kommer titta ömt på varandra innan jag tar farväl av den och går upp 3 direkta och exakta hekton.
Det kommer bli underbart.

Framför mig står en utländsk dam med sina två söner. Sönerna kan inte vara äldre än 5 och 7 år gamla.
De är överexalterade i sina små Bamse- världens starkaste björn t-shirtar , ja lika exalterade som mig egentligen men det syns inte lika mycket på min utsida.;)

De kommer fram till kassan och till tjejen som är lika serviceminded och sprudlande härlig som en bitchslappad lönnmördare... med pms.

Hon säger inte hej. Hon säger ingenting.

Damen försöker med stort tålamod, vänlighet ( bägge killarna drar i armarna på henne) och med sin knaggliga svenska beställa två Happymeal, med två Cocacolor ,en fiskfileburgare och en extra pommefrites.
-Glaasss skriker ungarna, ja,okej två glassar också.. med vilket strössel? Eh ja, Daim strösslet.
 Nej förlåt den ena vill ha polkagriströssel.

Tjejen himlar med ögonen, dör inombords och kommer tillbaka med en Bigmac var på damen med värme förklarar att det beställde hon inte.
-Eeeeh hallå, jo de gjorde du. Du får prata svenska tillar hon..
Damen skruvar besvärat på sig och barnen blir tysta med stora ögon.

Så behandlar man ingen, svensk eller utländsk. Ingen.

och det är f-n inte lätt att komma till ett helt nytt land, och med all sin kraft, energi och kroppspråk visa att man är en god och vänlig själ, stå och vara en förebild för sina barn och sen bli behandlad med så lite respekt. Det är tungt, jag vet. Min egen älskade mamma har varit där.

Jag brister lite och hör min egen röst.

Lugn, saklig och äckligt ond, typ lite som den onda trollkarlen Snape i Harry Potter fast på grov götttebosska.

- Du tjejen.. Hon sa Fiskburgare. Inte Big Mac. Fiskburgare sa hon.. okej? Inte Big mac.. utan Fiskburgare.
 Du vet Fiskburgare.. hon sa inte Big Mac en enda gång. Däremot sa hon Fiskburgare...
 Kan du fixa en sån nu?.

Den bitchslappade lönnmördaren vänder sig stelt om och beställer en fiskburgare,

Psykopat Berna ler sedan brett och säger betydligt gladare
-Yes, Ajjemän då skulle jag vilja ha en cheesburgare tack,
Kalaaaas, fint tackartackar.
Ha en superfin dag nu.
Haaaaj på daj.

En fiskburgare tack. Asså inte big mac.,,utan en fiskburgare.

2 kommentarer:

  1. Bra Berna! Dagens bästa! Så skönt att du har civilkurage och att den där tjejen inte fick spy sin skit omkring sig. Tack :-)

    SvaraRadera