tisdag 31 januari 2012

När din hjärna som inte tycker som din själ..och tvärtom

får du en sprakande liten stöt av ångest. Denna vidunderliga utanförkroppen känsla som kan eskalera i rasande tempo tills din fysiska kropp bryter ut i feber, kallsvettningar, hjärtklappning och sedan vad du tror kommer hända.. nämligen att du svimmar eller dör.

Det finns människor i Sverige som drabbas av ångestattacker dagligen, på väg till eller i skolan ,för att de är rädda för något som händer där, på väg till jobbet för att man inte vet hur man ska prestera, på väg till affären för att.. nope, oftast har man har faktiskt ingen aning, det bara händer, kommer från ingenstans.. skjuter ett djupt hål i ditt huvud och lämnar dig med vetenskapen om att det är något som gör dig djupt olycklig men inte kan sätta fingret på vad det är..

antagligen för att du har tagit detta olyckliga kanske under många år, kanske, kanske tom från din barndom och tryckt bort det så länge det går och ändå lyckas det leta sig upp genom allt trassligt i ditt huvud och upp till ytan för att visa för dig att det inte finns några genvägar.

Inte när det gäller något. Det måste helt enkelt ärligt och sårbart bearbetas. Från början.

För tre år sedan när jag var 26 år gammal fick jag under loppet av ett år femgest attacker. Det allra första på mitt jobb. Det kom från ingenstans. Något ströp min lufttillförsel, knäna vek sig mitt framför min kunderna som såg ut som frågetecken bakom receptionsdisken. Det såg ut som jag hade blivit skjuten. Det var min själ som sa ifrån, nu räcker det, du är helt enkelt så stressad att din kropp tror att den är utsatt för fara och sätter i gång dina fysiska försvarsmekanismer som går in i sparläge.

Kroppen är fantastisk, den säger till innan din vilja gör det.

Jag har haft sammanlagt 5 ångestattacker under ett år sen tog det slut.
För jag bestämde mig för att ska jag fortsätta vara en lycklig jävel så tar jag reda på om allt ångestattacker, (Jag började studera på Psykologen)
är ALLTID ärlig mot mig själv och mina känslor och kommer aldrig sluta älska mig själv ...
Oavsett hur många misstag jag gör. Det har funkat bra. Så jag kör på det ett tag till... tillls jag dör helst.

Så till dig, kära hjärtat som inte alltid känner att du orkar med dig själv..

Du är så fin. du är ett mirakel , du finns, du är här och du gör så gott du kan.
Du ska inte ge dig själv mer skit nu, du ska gå ut och hämta en kram och du.. jag har ta mig fan hur många som helst!! =D

1 kommentar: